2021 őszének időjárása

2021.12.23 12:50

2021 ősze hőmérsékletileg nagyjából átlagos időjárást hozott, de csapadékból a szokásosnál kevesebb hullott le. Ajkán és Apácatornán is az idei lett a leghűvösebb ősz méréseim kezdete óta. 

Hőmérséklet:

Az augusztus végi hűvös időjárás szeptember beköszöntével véget ért és egészen 17-éig száraz, az átlagosnál kissé melegebb időjárás uralkodott. Az ősz legmelegebb napja 14-e és 15-e lett, utóbbin Apácatornán 31,3°C-ig kúszott fel a hőmérő higanyszála, Ajkán pedig 14-én 30,3°C-ot mérhettünk. A szeptemberi nyarat előidéző anticiklon 17-én átadta a helyet a mozgalmasabb, frontokkal tarkított időjárásnak, így a hónap utolsó harmadában már többnyire az átlagos alatt maradt a hőmérséklet.  

Október első 5 napján délnyugat felől enyhe légtömegek érkeztek hozzánk, így a maximumok 20-27°C körül alakultak. 6-án és 7-én egy mediterrán ciklon okozott csapadékos, hűvös időt. A légörvény hátoldalán az átlagosnál több fokkal hidegebb levegő érkezett, majd 10-én és 11-én egy új, de gyengébb mediterrán ciklon is átvonult felettünk. Ezt követően egy magasnyomású léghalmaz telepedett ránk, így a hűvös légtömeg tartósan felettünk tanyázott és 15-én Apácatornára megérkezett az első fagy, -0,7°C-ot mértem, 17-én pedig már -2,4°C-ig csökkent a hőmérséklet. Ezen a napon már Ajkán is fagyott, -0,2°C-os minimumot regisztráltam, a maximumok ezidő alatt pedig 15°C körül alakultak. 20-án és 21-én egy frontzóna előoldalán gyors melegedés zajlott le, de 22-étől a hónap végéig újra hideg levegő töltötte ki a medencét, amelyet egy anticiklon tartott felettünk. Október utolsó dekádja sok napsütést hozott, de Apácatornán reggelente gyakori vendég volt a köd és 24-étől 31-e kivételével a hónap végéig minden reggel fagyott. A leghidegebb -3,3°C volt 29-én. Október fagyos napok terén kimagaslóan teljesített, Ajkán 3, Apácatornán 11 alkalommal volt hidegebb 0°C-nál. (átlag:4 nap)

November első napjaiban délnyugat felől melegebb légtömegek érkeztek és a fagymentes reggeleket követően 15°C fölé emelkedett a hőmérséklet. A legmelegebb 4-én volt Ajkán 17,3°C-kal, Tornán 19,0°C-kal. 6-ától hűvösebb légtömeg áramlott térségünkbe és visszatértek a fagyok. 9-étől beállt a hidegpárna, a minimumok egészen 18-áig néhány kivétellel kevéssel fagypont felett, a maximumok pedig 10°C közelében, de az időszak második felében inkább 10°C alatt maradtak.  19-én rövid melegedést követően lehűlés indult meg és 21-étől november végéig hidegebb volt a sokéves átlagnál. Az ősz leghidegebb napja 24-e lett Apácatornán -7,5°C-os, Ajkán -5,4°C-os minimumértékkel. 26-án Tornán napközben sem volt melegebb 2,4°C-nál. 

Hőmérséklet tekintetében a két állomás adatait az erősen eltérő mikroklimatikus környezete miatt külön értékeljük:

Apácatornán az ősz középhőmérséklete 10,48°C lett, ami 0,22°C-kal alacsonyabb a sokéves átlagnál. Fagyos napból 24-et detektáltam az évszak során, ami jelentősen, 9 nappal több az átlagosnál, téli nap viszont még nem fordult elő. Nyári nap 19 fordult elő a szokásos 9 helyett, hőségnap pedig 2 volt. (átlag:1 nap). 

Ajkán az évszakos közép 11,2°C lett, ami 0,5°C-kal magasabb a megszokottnál. Fagyos napból 10-et jegyeztem fel (átlag:15), téli nap itt sem volt. A nyári napok száma itt is 19 volt a megszokott 9-cel szemben, hőségnap pedig 2 fordult elő. (átlag: 1 db)

A következő két diagram az ősz hőmérsékleti viszonyait szemlélteti. Jól kivehető Tornán a fagy gyakoribb és erősebb volta, valamint a szeptember eleji anticiklonális időszak magasabb maximumai majd a frintokkal érkező változékonyság, az október eleji csapadékos periódus hűvösebb napjai, a november derekn jellemző hidegpárna kis hőingása (a két görbe közel van egymáshoz) és az ősz utolsó, hidegebb napjai. 

Az alábbi ábrákon pedig a hónapok és az ősz középhőmérsékletének átlagtól való eltérését láthatjuk. 

Csapadék:

Az idei ősz szárazabbnak bizonyult a megszokottnál. Mindhárom hónapban kevesebb esett, de szeptembert kifejezetten aszályos időjárás jellemezte.

Szeptember első felében egy anticiklon hatására száraz, napos időjárás uralkodott, csak 15-e után értek el minket a nedvesebb léghullámok. A hónap legcsapadékosabb napja 17-e lett. Mindössze 4 napon hullott mérhető csapadék és ezeken a napokon Tornán összesen 31,2 mm, Ajkán 27 mm gyűlt össze.

Október 6-án és 7-én egy mediterrán ciklon okozott  bőséges esőt (Ajka 32 mm, Torna 27,9 mm), majd 10-én és 11-én is egy hasonló, de a korábbinál gyengébb légörvény hozott további öntözést. Ezt követően már csak 21-én egy hidegfronthoz kapcsolódóan érkezett kiadósabb mennyiség. 

November csak kevéssel volt szárazabb a sokéves átlanál. 2-án egy frontzóna okozott csapadékos időjárást, ekkor mindkét állomáson 13 mm eső esett. A hónap középső időszakában többször is előfordult eső a frontátvonulások kapcsán, de ennek mennyisége jellemzően kevesebb volt, mint  5 mm. A 11-étől 18-áig tartó hidegpárnás időszakban szitálás volt jellemző a rétegfelhőzetből.  26-ától 30-áig minden nap volt csapadék, az első napon egy mediterrán ciklon hozott kiadós esőt, ami a nap második felében havazásba váltott, de vékony, latyakos hótakaró csak átmenetileg alakult ki. 27-én és 28-án is volt kisebb-nagyobb havazás, amiből mindkét nap reggelén 1-1 cm hótakaró gyűlt össze. 29-én is szállingózott a hó, az ősz utolsó napján viszont gyenge eső volt jellemző. 

A csapadékkal kapcsolatos jelzőnapok száma a két államáson a következőképpen alakult:

Tornán 23 csapadékos napot jegyeztem fel, ami 4 nappal kevesebb a sokévi átlagnál. 5 mm feletti mennyiség 10 napon hullott, ami megfelel  normálnak. A legnagyobb napi összeg 17,7 mm volt október 7-én. Havas napból 4-et jegyeztem fel, ami eggyel több a megszokottnál.

Ajkán csapadékos napból 19-et számoltam (átlag: 27), 5 mm feletti mennyiség pedig 9 napon gyúlt össze, ami egy nappal az átlag alatt van. A legcsapadékosabb nap itt is október 7-e volt 24 mm-es mennyiséggel. Havas napból 3 volt, ami összhangban van a normállal. Zivataros nap egyik helyen sem fordult elő, holott egy ilyen nap is jellemző még összel. 

 

A következő két ábrán az ősz csapadékviszonyait láthatjuk. A túlnyomóan száraz ősz során két csapadékosabb időszak jelenik meg: Szeptember vége-október első dekádja (harmada) és november utolsó pentádja (ötöde) volt nedvesebb, míg a többi időszakban legfeljebb kis mennyiségben hullott mérhető csapadék. November végén már a hóvastagság görbéje is megmutatja magát, összesen 3 napon fedte hó a talajt a reggeli órákban.

A két utolsó ábrán a csapadékösszegek sokéves átlagtól való százalékos eltérését láthatjuk. Az ábrán szembetűnő, hogy mind Ajkán mind Tornán mindhárom hónap időjárása szárazabb volt a megszokottnál. 

2021 ősz, Ajka
Hőmérséklet:
Évszakos kh.: 11,2°C
Tmin átlag: 6°C
Tmax átlag: 16,4°C
Absz. Tmin: -5,4°C (nov 24.)
Absz Tmax: 30,3°C (szept. 14.)
Fagyos napok száma:
(Tmin>0°C)
10 db
Téli napok száma:
(Tmax<=0°C)
0 db
Nyári napok száma:
(Tmax>=25°C)
19 db
Hőségnapok száma:
(Tmax>=30°C)
2 db
Csapadék:
Évszakos csapadékösszeg: 117,5 mm
Csap. napok száma: 19 db
Zivataros napok száma: 0 db
Havas napok száma: 3 db
Hótakarós napok száma: 3 db
Maximális hóvastagság: 1 cm
Ködös napok száma: 1 db

 

 

2021 ősz, Apácatorna
Hőmérséklet:
Évszakos kh.: 10,48°C
Tmin átlag: 4,28°C
Tmax átlag: 16,7°C
Absz. Tmin: -7,4°C(nov. 24.)
Absz. Tmax: 31,3°C (szept. 15)
Fagyos napok száma:
(Tmin>0°C)
24 db
Téli napok száma:
(Tmax<=0°C)
0 db
Nyári napok száma:
(Tmax>=25°C)
19 db
Hőségnapok száma:
(Tmax>=30°C)
2 db
Csapadék:
Évszakos csapadékösszeg: 122,4 mm
Csap. napok száma: 23 db
Zivataros napok száma: 0 db
Havas napok száma: 3 db
Hótakarós napok száma: 3 db
Maximális hóvastagság: 1 cm
Ködös napok száma: 12 db

 

Végezetül pedig az ősz legszebb fényképeivel búcsúzom:

Farkas Zoltán

  



 

Elérhetőség

meteoblog
Ajka
8400
farkaszoltan02@freemail.hu